9 nowych fotopułapek i konsultacje z Radami Dzielnic dotyczące ich umiejscowienia – to nowy sposób na walkę z nielegalnym śmieceniem w Katowicach.
– Pomimo rosnącej świadomości w zakresie konieczności segregowania odpadów wciąż zdarzają się osoby, które próbują oszukać system wyrzucając śmieci w lasach bądź przy drogach. Na takie działania nie ma zgody, dlatego 9 nowych fotopułapek trafiło do Straży Miejskiej. Ich lokalizacje będą ustalane przy współpracy z Radami Dzielnic, które pomogą w wyznaczaniu miejsc szczególnie narażonych na nielegalne podrzucanie odpadów – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Każdego roku liczba odebranych odpadów komunalnych z terenu Katowic rośnie. W 2022 roku łączna masa odebranych odpadów komunalnych wraz z odpadami budowlanymi wynosiła ponad 130 tys. ton. W tym zmieszanych odpadów komunalnych odebrano 82,7 tys. ton. Za odbiór i utylizację odpadów płacimy wszyscy – mieszkańcy i właściciele firm, ale zdarza się, że niektórzy porzucają odpady, by za ich utylizację nie płacić.
– Każdego roku miasto jest zaangażowane w przeróżne akcje sprzątania terenów zielonych i lasów. Wydział Kształtowania Środowiska udostępnia kontenery, rękawiczki i worki do sprzątania, a w samo sprzątanie często angażują się mieszkańcy. Takie fotopułapki mogą pomóc i spełnić rolę prewencyjną. Dziękuję katowiczanom za poparcie projektu – mówi Dawid Kamiński, autor wniosku do Budżetu Obywatelskiego, w ramach którego zakupiono nowe fotopułapki.
W sumie katowiccy Strażnicy Miejscy mają do dyspozycji 17 fotopułapek (w tym 9 nowych zakupionych właśnie dzięki realizacji projektu z BO). Teraz fotopułapki będą wykorzystywane do namierzania osób, które nielegalnie podrzucają odpady. Przy współpracy z Radami Dzielnicy zdefiniowany zostanie obszar, w którym następnie katowiccy Strażnicy Miejscy zamontują fotopułapkę.
– Od lat jesteśmy zaangażowani w to, aby naszą dzielnicę utrzymać w porządku. Organizowaliśmy wiele akcji polegających na sprzątaniu dzielnicy. Z doświadczenia wiemy, że ten efekt utrzymuje się kilka tygodni, a następnie ponownie pojawiają się w tych miejscach śmieci. To są zazwyczaj tereny na uboczu, czasem miejskie podwórka. Dokładnie o tych lokalizacjach myśleliśmy, gdy usłyszeliśmy o pomyśle na wykorzystanie fotopułapek. Mamy nadzieję, że urządzenia pomogą w złapaniu tych, którzy dopuszczają się tego procederu a sama akcja zadziała także ku przestrodze – mówi Joanna Janiak, wiceprzewodnicząca zarządu Rady Dzielnicy nr 7 Załęże.
W 2023 roku Zespół ds. Ochrony Środowiska Straży Miejskiej w Katowicach pięciokrotnie montował urządzenie rejestrujące tzw. fotopułapkę. Trzy razy były to miejsca, w których dochodziło do porzucania śmieci (dzielnice: Ligota, Szopienice, Załęże). W dwóch przypadkach było to związane z dewastacją mienia publicznego (dzielnica Zarzecze oraz Katowicki Park Leśny).
Od początku 2019 roku do końca października tego roku fotopułapki były instalowane rotacyjnie w 70 lokalizacjach na obszarze całych Katowic. Przeprowadzono około 900 kontroli i obserwacji z użyciem fotopułapek i ukarano 61 osób mandatami karnymi na łączną kwotę 22,5 tys. zł za wykroczenia polegające głównie na zanieczyszczaniu i zaśmiecaniu miejsc niezabezpieczonych w przestrzeniach miejskich, a także na terenach zalesionych, poboczach dróg oraz w pobliżu kompleksów garażowych i ogrodów działkowych.
Fotopułapki przyczyniły się do wykrywania różnych wykroczeń. Analizując materiał foto-video zarejestrowany przez fotopułapkę funkcjonariusze Straży Miejskiej w Katowicach ujawnili, że kierujący pojazdem marki Mercedes wymieniał tablice rejestracyjne. Czynność ta została zarejestrowana na karcie pamięci urządzenia w maju 2019 r. Kierujący dokonywał dwukrotnie zmiany tablic rejestracyjnych na terenie zalesionym przy ul. Załęskiej Hałdy w Katowicach. Wobec tego Straż Miejska wystąpiła z pisemnym wnioskiem do Komendy Miejskiej Policji w Katowicach o wszczęcie postępowania wyjaśniającego. Innego razu w trakcie przeglądu zdjęć został ujawniony wizerunek mężczyzny, który najprawdopodobniej jest odpowiedzialny za dewastację ławek w Dolinie Trzech Stawów. Postępowanie przygotowawcze w powyższej sprawie prowadzi Komenda Miejska Policji w Katowicach.
Punkty zbiórki odpadów w Katowicach
W Katowicach działają cztery Gminne Punkty Zbiórki Odpadów – przy ul. Bankowej (Śródmieście), ul. Milowickiej 7b (Dąbrówka Mała), Obroki 140 (os. Witosa) oraz przy ul. Zaopusta 70 (Podlesie). Punkty przy ul. Bankowej i Zaopusta niedawno przeszły remont. Dzięki temu od 1 grudnia przy ul. Bankowej działa biuro obsługi klienta, w którym mieszkańcy mogą załatwić wiele spraw związanych z gospodarką odpadami.
Punkty selektywnej zbiórki odpadów powstały, aby mieszkańcy mogli oddawać tam śmieci, które nie są wytwarzane regularnie. Wśród nich są m.in. odpady: wielkogabarytowe, budowlane i rozbiórkowe z remontów (punkty nie przyjmują odpadów od przedsiębiorców), a także odpady niebezpieczne, jak np. farby, oleje, smary, zużyty sprzęt AGD. Do punktu mieszkańcy mogą przywozić dziennie maksymalnie 500 kg odpadów budowlanych oraz 1 m3 ulegających biodegradacji, w tym zielonych i ogrodowych. Można także przywozić samodzielnie posegregowane śmieci – w tym takie, których nie można wyrzucać do zwykłych pojemników zgodnie z podziałem na odpowiednie frakcje.
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice