Katowice zostały wyróżnione w opracowanym przez Politykę Insight i Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych rankingu miast zrównoważonej mobilności. Stolica województwa śląskiego znalazła się na podium w kategoriach: Czyste powietrze – świadomość problemu; Pojazdy miejskie i komunalne; Infrastruktura.
– Katowice zajęły pierwsze miejsce w kategorii pojazdy miejskie i komunalne, a także drugą pozycję w kategoriach: czyste powietrze – świadomość problemu i infrastruktura. To świetny wynik, który tak naprawdę pokazuje, że miasto sukcesywnie się rozwija i dzieje się to w zgodzie z ważnymi z perspektywy mieszkańców ideami związanymi z troską o środowisko. Mieszkańcy świadomie coraz częściej wybierają rower jako środek transportu, chętniej korzystają z komunikacji miejskiej, a także zwiększa się popularność pojazdów elektrycznych. Jako miasto także inwestujemy w autobusowy tabor bezemisyjny, czy też realizujemy inwestycje w infrastrukturę rowerową. Przyznana nagroda docenia nasze dotychczasowe działania, natomiast jesteśmy świadomi, że jeszcze wiele w tym obszarze mamy do zrobienia – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Ranking miast zrównoważonej mobilności wyróżnia polskie miasta w siedmiu kategoriach: czyste powietrze – świadomość problemu; mobilność indywidualna; transport zbiorowy; pojazdy miejskie i komunalne, logistyka miejska, infrastruktura oraz regulacje i polityki. Tworzy go Polityka Insight, będąca źródłem wiedzy dla liderów biznesu, decydentów politycznych i dyplomatów o polskiej i europejskiej polityce oraz gospodarce. Od 10 lat dostarcza ona swoim odbiorcom serwisy analityczne dostępne w abonamentach, przygotowuje raporty i prezentacje na zlecenie polskich i międzynarodowych instytucji oraz organizuje debaty i konferencje. Analityków i analityczki Polityki Insight można usłyszeć w regularnie publikowanych autorskich seriach podcastowych, m.in. Nasłuchu i Energii do zmiany. Drugim z podmiotów jest Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, która pracuje na rzecz neutralności klimatycznej i przyjaznej środowisku transformacji sektora transportu, głównie transportu drogowego.
Przypomnijmy, że Katowice to pierwsze miasto w Polsce, które wypełniło zapisy ustawy o elektromobilności i wywiązało się z ustawowego obowiązku budowy infrastruktury ładowania. Obecnie funkcjonuje na terenie Katowic 147 punktów ładowania czyli 69 stacji (36,4 punkty na 100 km kwadratowych). Stworzenie odpowiednich warunków technicznych pozytywnie wpłynęło na podjęcie decyzji o zakupie tego typu bezemisyjnych pojazdów przez osoby prywatne oraz firmy. Z miesiąca na miesiąc obserwujemy rosnącą popularność tych pojazdów.
– Wdrożyliśmy w Katowicach już szereg inicjatyw i projektów oraz pozyskaliśmy unijne środki finansowe na realizację rozwiązań transportowych, które zachęcałyby do zmiany przyzwyczajeń transportowych. Wybudowaliśmy nowoczesne węzły przesiadkowe, rozbudowywana jest aktualnie infrastruktura tramwajowa wzdłuż ulicy Grundmana, mamy obecnie 20 elektrycznych autobusów. Stale inwestujemy też w infrastrukturę rowerową, która liczy w tej chwili około 190 km a na system roweru miejskiego składa się 125 stacji, z których mogą korzystać nasi mieszkańcy – wylicza Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.
Bezemisyjny tabor w Katowicach z pomocą metropolii GZM będzie powiększony o dodatkowe autobusy elektryczne (8 szt. w 2023 r. i 10 szt. 2025 r. = 18 szt. Z GZM) ale także wodorowce (5 szt. w 2024 r. z GZM). W latach 2015-2022, Katowice zakupiły 145 nowych autobusów za łączną kwotę ponad 212 mln zł. Na 2023 r. zakontraktowane są łącznie 22 autobusy hybrydowe za ponad 50 mln zł oraz 8 autobusów gazowych o wartości ponad 15 mln zł.
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice