22 zakupione autobusy hybrydowe o łącznej wartości ponad 50 mln zł – to kolejna inwestycja PKM Katowice w nowoczesne i ekologiczne pojazdy. Wszystkie pojazdy przeszły niezbędne testy i mogą wozić mieszkańców Katowic. Ich producentem jest firma Volvo Bus Corporation.
– Katowice zajęły w tym roku pierwsze miejsce w rankingu miast zrównoważonej mobilności w kategorii pojazdy miejskie i komunalne, a także drugą pozycję w kategoriach: czyste powietrze – świadomość problemu i infrastruktura, opracowanym przez Politykę Insight i Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych. To wynik, który pokazuje, że nasze szerokie działania w tym obszarze są zauważalne. Inwestujemy w różnicowany tabor autobusowy – mamy zarówno autobusy elektryczne, jak i spalinowe, a teraz flotę naszego katowickiego PKM uzupełniliśmy o autobusy z napędem hybrydowym. Głównym celem jest zapewnienie komfortu podróży naszym mieszkańcom, ale i nie zapominamy o wpływie pojazdów na środowisko – podkreśla prezydent Katowic Marcin Krupa.
Gdzie spotkamy autobusy hybrydowe
Po dostarczeniu każdego z pojazdów przez producenta dział techniczny na miejscu dokonał przeglądu i sprawdził jego zgodność ze specyfikacją zamówienia. Autobusy po zarejestrowaniu zostały zgłoszone do organizatora transportu, aby zaprogramować w nim system ŚKUP nowej generacji. Dopiero po takim przygotowaniu, każdy autobus może wozić mieszkańców Katowic. Autobusy hybrydowe obsługują linie: 133, 43, 130, 7, 296, M101, 30, 37, 110, 657, 674, 673.
Nowoczesny napęd i wiele udogodnień
Autobusy hybrydowe stanowią nowoczesne rozwiązanie we współczesnym miejskim transporcie. To efekt połączenia dwóch typów silników – elektrycznego i spalinowego, który spełnia normę EURO 6. Silnik elektryczny charakteryzuje się większą sprawnością w stosunku do silnika spalinowego co w codziennej eksploatacji przekłada się na znaczące oszczędności w zużyciu paliwa. Oprócz nowoczesnego napędu pojazdy są wyposażone w wiele udogodnień dla pasażerów – to m.in. dwustrefowa klimatyzacja, ładowarki USB, Wi-Fi i elektroniczne tablice informacyjne. Każdy z autobusów 12-metrowych posiada 32 miejsca siedzące, a jednorazowo może przewieźć do 85 pasażerów, natomiast w autobusach 18-metrowych liczba miejsc siedzących wynosi 43, a przewieźć można maksymalnie 130 pasażerów. Łącznie PKM Katowice ma do dyspozycji 22 autobusy hybrydowe – 5 przegubowych i 17 jednoczłonowych, a ich koszt wyniósł ponad 50 mln zł.
Inwestycje w nowoczesny transport
– Bardzo się cieszę, że nasz katowicki tabor wzbogaca się tak szybko w nowe pojazdy i inną infrastrukturę i staje się coraz bardziej nowoczesny. Dzięki temu możemy faktycznie mówić o ekologicznym transporcie, a także być w czołówce miast nowoczesnej mobilności, a to same zyski dla naszych pasażerów, mieszkańców Katowic – ponieważ mają wiele udogodnień dla podróżujących, a także nie zanieczyszczają środowiska, przez co wszyscy oddychamy czystszym powietrzem – podkreśla Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
PKM Katowice sukcesywnie inwestuje w nowoczesne rozwiązania w dziedzinie transportu. Obecnie w taborze przewoźnika jest 20 autobusów elektrycznych, ponad połowa spalinowych spełnia bardzo wysokie normy Euro 6, rozwija się także infrastruktura dla autobusów elektrycznych. Łączne wydatki na ekologiczny transport wyniosły ponad 131,5 mln zł – w tym autobusy elektryczne kosztowały ponad 62,8 mln zł, hybrydy ponad 50 mln zł, a autobusy gazowe, które pojawią się na przełomie roku ponad 15 mln zł. Oprócz tego ponad 2 mln zł kosztowały: budowa i późniejsza rozbudowa ładowarek w bazie PKM Katowice przy ul. Mickiewicza oraz ładowarka na Tysiąclecia.
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice