Zakończenie prac budowlanych na całej inwestycji przewidywane jest na drugą połowę roku dlatego wykonawca realizuje wiele działań równolegle. – Zimowe warunki i temperatury ujemne uniemożliwiają intensyfikację prac drogowych, natomiast chcemy jak najszybciej ukończyć przebudowę przejścia dla pieszych, z którego korzystają mieszkańcy Giszowca. Jesteśmy na etapie wyburzania wschodniej części przejścia na wysokości przystanku autobusowego. Równolegle przebudowujemy kanał wód dołowych KWK Murcki Staszic i realizujemy prace związane z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną – mówi Tomasz Kawalec, kierownik budowy z firmy NDI – generalnego wykonawcy robót.
Przypomnijmy, że to największa inwestycja drogowa w mieście od czasu budowy tunelu pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka i składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych - ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta.
- Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86)z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny. Piesi i rowerzyści także zyskają nowe, bezkolizyjne połączenia. W efekcie przebudowy skrzyżowanie Pszczyńskiej i 73 Pułku Piechoty będzie dwupoziomowe, a ruch lokalny zostanie oddzielony od tranzytowego. Powstaną tu zatem dwa węzły: jeden będzie rozprowadzał ruch tranzytowy w kierunku Tychów, Cieszyna i Skoczowa oraz na północ w kierunku autostrady A-4 i dalej w kierunku Krakowa i Wrocławia oraz Łodzi i Gdańska, drugi będzie przeznaczony dla ruchu lokalnego – w kierunku Giszowca, Murcek i Ochojca – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.Koszt robót budowlanych wynosi 308,1 mln zł, z czego aż 239,3 mln zł – to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Inwestycja w liczbach:
58,5 tysiąca – tyle pojazdów codziennie przejeżdża po DK 86 na wysokości katowickiego Giszowca
308,1 mln zł – tyle kosztować będzie przebudowa węzłów DK81 i DK 86
3,62 km – to łączna długość rozbudowywanych i przebudowywanych dwóch odcinków DK 81 i DK 86
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice